Ratavalvojan lausunto

Pyöräsuunnistuksen SM keskimatka ja viesti 7.-8.8.2021 Keräkankareella

Pyöräsuunnistuksen SM keskimatka ja viesti 2021 suunnistetaan suomalaisen pyöräsuunnistuksen näkökulmasta poikkeuksellisissa, vaikkakin lajiin erinomaisesti sopivissa maastoissa. Alueen urasto on suhteellisen harvaa, mutta suurimmalta osaltaan nopeaa ja hyvin ajettavaa kangasmaastoa. Myös näkyvyys on hyvä, joten joillain rastiväleillä oikomista voi ainakin harkita. Erityispiirteenä maastossa on ainakin suomalaisesta näkökulmasta lähes mannermaisiin mittasuhteisiin yltävät harjusupparinteet, mitkä mittaavat kilpailijoiden fyysisyyttä ja koettelevat reitinvalinnan taitoja poikkeuksellisesti myös kolmannessa ulottuvuudessa. Kilpailukeskuksena toimii molempina päivinä Keräkankareen hiihtokeskus, mikä on monelle suunnistajalle entuudestaan tuttu lukuisista suunnistuskilpailuista – tosin ilman maastopyörää.

Ratamestariryhmä on onnistunut hyödyntämään suhteellisen harvalukuisen uraston hyvin. Pääosin nopeakulkuisilla urilla tarjotaan ainakin pidemmillä radoilla tavanomaisten keskimatkan tulitikkuvälien sujuvan toteutuksen lisäksi mielenkiintoista reitinvalintaa ja sopivasti rytmitystä pienpiirteisillä endurourilla. Radat ovat selkeitä – teräviä kulmia on vältetty ja tätä myöten myös kohtaamiset kapeilla urilla on ainakin pyritty eliminoimaan. Pientä lisämaustetta cyclo crossin muodossa tuovat moottoriajoneuvoliikenteen hillitsemiseksi parille pääväylälle maanomistajan toimesta kaadetut puun rungot. Valitettavasti luonnonvoimillekaan ei voida mitään ja viime päivien mahdolliset sadekuurot saattavat saada aikaan paikoin syviä uria, vaikka niitä onkin jo hyvissä ajoin paikkailtu.

Maaston erityispiirteistä huolimatta ”Ikänäkösarjoilla” pitäydytään perinteisemmässä pyöräsuunnistuksessa, radat ovat pääosin selkeitä ja reitinvalinnat kohtuullisen yksinkertaisia. Myöskään korkeuseroilla ei vanhemmissa sarjoissa turhaan herkutella ala- eikä ylämäkeen. Tämä saattaa jossain määrin tuntua tylsältä, mutta vauhdikas ja sujuva eteneminen tuo sopivasti lisähaastetta näennäisesti helpon tuntuiseen suunistustehtävään.

Luvassa on siis vauhdikkaat ja käytettävissä olevaan maastoon nähden radoiltaan hyvätasoiset kisat kaikille sarjoille. Varsinkin pääsarjojen nuoremmille oraville tarjotaan mittavien korkeuserojen muodossa siinä määrin käpyjä, että jos riittävän teräviä hampaita ei löydy, eikä happikaan kulje - ylimääräisiä hampaita kannattaa lisätä takarattaaseen.