Ratamestareilta

Tervetuloa Prisma-rasteille!

Kun viime syksynä varmistui, että järjestämme vuoden 2015 Prisma -rastit kyseisessä maastossa ja saan toimia pääratamestarina, niin olin samalla motivoitunut ja hieman jännittynyt, etten ryssisi Hikin mainetta kisojen järjestäjän. Kisojen jälkeen sitten nähdään jännitinkö turhaan. Tämän lisäksi tunsin erityisen suurta kunniaa päästä suunnittelemaan ratoja kivenheiton päähän kotoa. Eli kyse on kunniatehtävästä. Kyseinen maasto on jollain tapaa itselleni erityinen. Olinhan reilut 20 vuotta sitten aloittanut suunnistukset eksymällä kyseisessä maastossa. Tai oikeastaan minä en eksynyt vaan isoveljeni eksyi ja minä olin vain mukana ilman karttaa. Jos itselleni olisi ollut kartta, olisin todennäköisesti löytänyt rastit aivan suoraan.

Kaiken kaikkiaan ratasuunnittelutyöt ovat olleet enemmän ja vähemmän mielessäni viime marraskuusta lähtien. Ensiksi laadittiin vanhalle kartalle karkeat suuntaviivat, mistä pitkän matkan, keskimatkan sekä lasten radat tulisivat kulkemaan. Vuoden vaihteen jälkeen, kun saatiin Arvo Paulinin uusi taideteos haltuun, radat alkoivat pikku hiljaa konkretisoitumaan viimeiseen muottiin. Alunperin pääsarjojen ratojen piti olla keskimatkan ratoja, jotka olisivat toimineet erityisen hyvin kyseiseen maastoon. Sitten liitosta kysyttiin, että onnistuuko toteuttaa pitkän matkan näyttökilpailu lyhennettynä pitkänä matkana. Pienimuotoinen haastehan se oli kyseiseen maastoalueeseen, mutta nyt jälkikäteen olen sitä mieltä että ihan ok radat saatiin kasaan. Periaatteessa huippuliiga radat olivat valmiit ensimmäisenä heti tammikuussa, kun tv:n kanssa oltiin katsomassa paikkoja. Kaiken kaikkiaan ratojen suunnittelu on ollut varsin mielenkiintoista hommaa. Suosittelen kaikille, jotka joskus ovat ihmetelleet miksi jokin asia on tehty jossain kisoissa niin kuin on tehty. Usein ratasuunnittelu on monien kompromissien summa.

Radoille on pyritty saamaan sellaisia haasteita, joita esim. pitkän matkan kilpailussa tai keskimatkan kilpailussa on tyypillistä.

Pitkän matkan radoilla on pyritty tarjoamaan pidempiä reitinvalintavälejä sekä lyhyempiä rastinottovälejä sopivassa suhteessa. Pelkkä viivaa pitkin eteneminen ei välttämättä ole paras ja nopein tapa läpäistä rataa. Mielestäni maasto tarjoaa hyvän mahdollisuuden erilaisille reitinvalinnoille, kovaan vauhdinpitoon sekä tarkkaan rastinottoon.

Keskimatkan radoilla on enemmän rastinottoa ja tiukkoja suunnanmuutoksia. Reitinvalinnat ovat pienempiä verrattuna pitkänmatkan ratoihin, mutta rastiväliviivaltakin pitää erota, jos aikoo edetä optimaalisia reittejä pitkin. Lisäksi olen pyrkinyt pitämään keskimatkan radat 30-35 minuutin pituisina, jottei niistä olisi tullut liian pitkiä. Keskimatkan radoillakin pääsee pitämään vauhtia, vaikka rastinotto ja sujuva suunnistus ovatkin merkittävin tekijä parhaaseen menestykseen.

Toivon että radoista jäisi mieluinen kokemus ja fiilis sekä kokeneille että aloitteleville suunnistajille. Ainakin maasto antaa edellä mainituille asioille mahdollisuuden. Se on sitten eri asia miten olen onnistunut toteutuksessa. joka tapauksessa toivotaan mahtavaa suunnistuspäivää ikään, sukupuoleen tai kuntotasoon katsomatta.

Terveisin,
Pääratamestari Jarkko

7.4.

Tämän vuotinen suunnistuskausi on alkanut mitä parhaissa olosuhteissa. Vähälumisesta talvesta johtuen maastot ovat lähes lumettomia ympäri Etelä-Suomen, niin myös Lohjalla. Perinteikkäät helatorstain suunnistuskilpailut Prisma -rastit järjestetään noin 25 kilometriä Lohjan keskustasta lounaaseen entisen Sammatin ja Karjalohjan kunnan rajamaastossa. Samassa maastossa on järjestetty kilpailut edellisen kerran 25 vuotta sitten, joten nuoremmalle sukupolvelle kilpailumaasto on täysin uutta. Tuskin kokeneemmallekkaan suunnistuskansalle on kirkkaimpana mielessä Lohilammen länsipuolelle sijoittuva maasto.

Maastoa voi kuvailla hyvällä omatunnolla vaihtelevaksi. Kilpailualueen voi karkeasti jakaa kolmeen tai neljään ominaispiirteeseen, jossa alueen pohjois- ja eteläosa ovat nopeakulkuista ja paikoin todella hyvä näkyvyys. Eteläosassa on enemmän avokalliomäkeä, kun taas pohjoisosassa havumetsää ja tiheämpää. Keskiosassa karttaa on harvennettu metsää, mikä tekee maastopohjan vaikeakulkuisemmaksi verrattuna kartan etelä ja pohjoisosaa. Suurimmat korkeuserot ovat melko maltilliset - suurimmillaan noin 30 metriä.

Radat on pyritty suunnittelemaan niin että kilpailijat pääsevät nauttimaan alueen parhaista maastonosista vaihtelevilla suunnistustehtävillä. Erityisesti keskimatkan sekä iäkkäämpien sarjojen pitkän matkan radoille maasto tarjoaa mielenkiintoisia suunnistus tehtäviä, niin reitinvalinnassa kuin rastinotossa. Pääsarjojen radoille on pyritty saamaan pitkän matkan suunnistuselementtejä, vaikka pienehkö maastoalue soveltuu paremmin keskimatkan radoille. Mielestäni olemme kuitenkin onnistuneet luomaan sopivia haasteita pääsarjalaisille. Oman mausteen pääsarjoihin tuo 1:15 000 kartta, jota Suomessa nykyisin harvemmin käytetään.  Lasten radat kulkevat pääosin kartan kaakkoisosassa, jossa hyvä näkyvyys sekä selkeät maastokohdat kuten polut, hakkuut, yms., tarjoaa sopivassa suhteissa haasteita ja samalla suunnistusta helpottavia elementtejä. Kartasta vastaa Arvo Paulin ja kilpailukartat ovat painettuja poislukien rasti- ja tukireittiä. On hyvä myös huomioida, että iäkkäimmissä sarjoissa H/D60- on käytössä 1:7 500 kartan mittakaava helpottaakseen kartan lukua.

Suurin osa radoista menee ristiin ja muutama jopa useampaan kertaan, joten suunnistajilta vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta, että luetaan oikeaa rastiväliä. Lisäksi maastossa on paljon rasteja ja jotkut ovat melko lähellä toisia, joten koodien katsomisessa vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta ettei pettymyksiä synny leimantarkastuksessa.

Kaiken kaikkiaan Prisma -rastit vuosimallia 2015 tarjoaa hyvät edellytykset hienoon suunnistuspäivään niin kuntotasoon, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Tervetuloa nauttimaan!

Pääsiäisterveisin

Ratamestariryhmä