Ratamestarin lausunto

Ratamestarin lausunto

Uudenmaan AM-sprintti suunnistetaan tänä vuonna pitkästä aikaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella, Fiskarsin historiallisessa ruukkikylässä. Nykyisin erityisesti taiteilijoiden, käsityöläisten ja muotoilijoiden asuttama turistikohde muuttuu nopeasti sekä kasvillisuuden että rakennetun ympäristön osalta. Kilpailukartta on kuitenkin Arvo Paulinin takuuvarmaa kädenjälkeä, ja se on päivitetty kilpailualueen osalta tarkasti viime hetken tilannetta vastaavaksi.

Myös ratojen suhteen on nähty vaivaa, vaikka tuloksena ei olekaan välttämättä mikään ratamestarityön malliesimerkki. Rastimääristä voinee jo päätellä, että radoilta löytyy useita pitkähköjä reitinvalintavälejä, mutta myös hektisempää säksätystä on pyritty tarjoamaan välipalaksi mahdollisuuksien mukaan. Ratamestarityön valintoja avattaneen tarkemmin aikanaan jälkianalyysissä, jota varten toivon mahdollisimman paljon piirroksia reittihärveliin.

Maalaistaajaman ominaisuudet tuovat omat haasteensa vauhdikkaan ja tasapuolisen sprinttikilpailun järjestämiseen. Kilpailualuetta onkin ”urbanisoitu” merkitsemällä joitakin suurehkoja hidaskulkuisia alueita kielletyiksi violetilla pystyviivoituksella (709 Väliaikaisesti kielletty alue). Samalla joistakin reitinvalintatehtävistä on saatu hieman mielenkiintoisempia ja erityisesti eri reitinvalintavaihtoehtojen arvioimisesta luotettavampaa. Suurin osa kilpailusta juostaankin kovapintaisella sora-alustalla. Hyväkulkuista nurmea, polkua ja alsfalttia kertyy radasta ja reitinvalinnoista riippuen muutamasta sadasta metristä vajaaseen kilometriin. Kilpailukykyisilläkin reiteillä voi kuitenkin olla myös lyhyitä (max 20 m) pätkiä metsäistä tai heinikkoista alustaa.

Kilpailualueen suurin korkeusero on 25 metriä. Loivempien rinteiden lisäksi reitille voi osua muutama lyhyt jyrkempi kohta, joissa purevasta kengästä voi olla hyötyä. Ottaen huomioon asfaltin vähäisen määrän, nastarikaan ei ole välttämättä huono vaihtoehto. Piikkareiden käyttö on lajisääntöjen mukaisesti kielletty.

Kilpailualueen itäosassa sijaitsevalla teollisuusalueella on runsaasti puukasoja, jotka on merkitty karttaan vaalean violetilla väliaikaisen rakenteen symbolilla (714 Väliaikainen rakenne tai suljettu alue). Samalla symbolilla on merkitty myös muita epämääräisiä rompekasoja sekä rakennusteline. Varsinkin puukasojen tilanne saattaa hieman muuttua vielä kilpailua edeltävinä päivinä, mutta niiden tarkalla sijainnilla ei pitäisi olla suunnistuksen tai reitinvalintojen kannalta suurta merkitystä.

Kaikki sellaiset kiellettyjen alueiden reunat ja miestä matalammat kielletyt kohteet, jotka vaikuttavat kilpailukykyisiin reitinvalintoihin, on merkitty maastoon sinikeltaisella kielletyn alueen nauhalla, ja näitä alueita ja kohteita myös valvotaan. Esimerkiksi pihaan johtavien kulkuväylien kohdalla kielletyn alueen nauha voi kulkea maata pitkin.

 

Toivotan kaikille kilpailijoille tasapuolisesti onnea matkaan!

Olli-Pekka Koistinen